0
נגישות

מיתוסים לגבי מעבר לתזונה טבעונית

מיתוס – תזונה טבעונית אינה מאפשרת צריכה מספקת של פרוטאין

עובדה – בעולם המערבי ניכר כי קיימת סוג של התעסקות כמעט כפייתית בצריכה של פרוטאין, ובדרך כלל השאלה אשר באמצעותה אוכלי בשר מנסים להתקיל את הטבעוני – המתחיל או המנוסה – היא מהיכן הוא מקבל את מנת הפרוטאין אשר דרושה לתפקוד החיוני של הגוף שלו? אנשים אשר גדלו על ברכי שטיפת המוח של חברות אשר משווקות בשר ומשרדי הפרסום אשר עובדים בשירותן אימצו את האמונה הכוזבת לפיה פרוטאין ניתן להשיג באמצעות מוצרי בשר ותו לא. אולם במציאות כמעט כל מיני המזונות השונים אשר מבוססים על ירקות מכילים פרוטאין. למעשה, יהיה זה קשה עד בלתי אפשרי לסבול מחוסר משמעותי בפרוטאין על דיאטה טבעונית מאוזנת, אשר מעצם טבעה מציע לאדם מקור בלתי נדלה לצריכת פרוטאין. בנוסף על הקלות הרבה אשר באמצעותה ניתן לצרוך פרוטאין הודות לתזונה טבעונית הכוללת קשת רחבה ומגוונת של ירקות, צריכת פרוטאין מסוג זה הינה מאה אחוז נקייה מכולסטרול – דבר אשר כמעט וקשה למצוא בכל סוג של דיאטה המבוססת על צריכת מזונות מן החי. מלבד זאת, צריכת פרוטאין על ידי אכילת ירקות מאפשרת צריכה יותר מבוקרת ומציאותית של פרוטאין, וזה חשוב עד מאוד מפני שקיימת סכנה של ממש בעקבות צריכה מופרזת של פרוטאין. אחד הדברים המסוכנים אשר עשויים להתרחש כתוצאה מכך, הוא שהקלציום ממש נשאב מהעצמות ומעמיד את האדם בסיכון רציני לחלות במחלות שונות אשר קשורות לכליות, סרטן במעי הגס ועוד כהנה וכהנה בעיות רפואיות.

מיתוס – תזונה טבעונית אינה מאפשרת צריכה מספקת של קלציום

עובדה – גם כאן, כמו במיתוס אודות צריכת כמות מספקת של פרוטאין באמצעות דיאטה טבעונית, האמונה הכוזבת תפסה אחיזה בקרב כמות הולכת וגוברת של אנשים בעיקר הודות לתעשייה משומנת היטב של מפרסמים, ובעיקר לחברות החלב אשר ללא כל צל של ספק יש להן אינטרס – בלשון המעטה – שאנשים יחשבו שמוצרי חלב מספקים את כמות הקלציום הנדרשת להם על מנת שהגוף שלהם יוכל לתפקד בצורה הטובה ביותר וכך הם יוכלו להמשיך לדחוף את מוצרי החלב שהם מוציאים לשוק חדשות לבקרים. לחברות החלב – כמו גם לחברות הבשר, מן הסתם – יש כוחות שיווק חזקים בצורה בלתי נתפסת, וזה מה שמאפשר להם לדחוף את האג'נדה שלהם ולקדם צריכה של מוצרי חלב תחת מסווה של הפצת מידע "בריאותי". אין כל ספק בכך שהם מצליחים להשיג את המטרה שלהם, מפני שניכר היום בבירור שיותר ויותר אנשים בטוחים מעל לכל צל של ספק כי ניתן לצרוך קלציום רק על ידי צריכת חלב של פרה. וגם כאן, גם במיתוס לגבי צריכת פרוטאין, תזונה טבעונית מאוזנת תספק הרבה יותר ממה שצריך מבחינת קלציום. מה שרע בצריכת קלציום על ידי צריכת מוצרי חלב, הוא שמוצרים מסוג זה הינם עמוסים בצורה מופרזת בכולסטרול ולעתים קרובות הם עשויים לגרום לאנמיה, אלרגיות, סרטן, מחלות לב, סוכרת ועוד. כל אלה המעוניינים שיהיו להם עצמאות בריאות יכולים ללא חשש לעבור לתזונה צמחית – ללא כל מזון מן החי, כולל מוצרי חלב – כמו גם לעשות מספיק פעילות גופנית, להימנע מצריכה מופרזת של מלח ולדאוג להיחשף בצורה מספקת לקרני השמש על מנת לקבל מנה הגונה של ויטמין די.

מיתוס – תזונה טבעונית פשוט איננה בריאה ונכונה מבחינה תזונתית

עובדה – מעבר לתזונה טבעונית יכול להיעשות בכל תקופה ובכל גיל, ואפילו חרף מה שכל האנשים רגילים לחשוב, ניתן לעשות זאת גם במהלך תקופת ההיריון (עוד על כך בהמשך המאמר). מלבד העובדה שעצם ההימנעות מכל מיני המזונות השונים אשר מורכבים מבשר וחלב בצורות שונות ומשונות, ועל ידי כך הפחתת הסיכויים ללקות בקשת רחבה ומגוונת של מחלות אשר אופייניות לאורח החיים בחברה המערבית המתועשת, הבחירה להימנע מכל צריכה של מזון מן החי פוסלת באופן אוטומאטי מגוון רחב של מזונות מעובדים אשר פשוט אינם בריאים לאף אחד, אין זה משנה אם תזונתו מבוססת בעיקרה על בשר או על ירקות.

בנוסף על כך, חשוב לציין כי בדיוק כפי שאוכלי בשר יכולים לסבול מליקויים ופגמים חמורים ביותר בתזונה שלהם ובערכים התזונתיים אשר הם מכניסים לגופם – או יותר נכון, לא מכניסים לגופם – וכמו שיש אוכלי בשר אשר נהנים מתזונה מאוזנת, כך גם חשוב לזכור כי מעבר לתזונה טבעונית אין בהכרח פירושו אורח חיים בריא. יש אנשים אשר עוברים לתזונה טבעונית ויחד עם זאת ממשיכים לבסס את רוב צריכת המזון שלהם על ג'אנק פוד (אשר עדיין נחשב לג'אנק פוד, חרף היותו טבעוני). לכן תמיד חשוב לדאוג לשמור על תזונה מבוססת ומאוזנת, ומומלץ לפנות לאנשי מקצוע אשר דוגלים בתזונה טבעונית או לכל הפחות להיעזר בספרים או באתרי אינטרנט.

ובאשר לאנשים אשר חושבים כי זה "בסדר" לעבור לתזונה טבעונית, אולם לא במהלך – או לפני – תקופת ההיריון, ניתן רק לחזור על כך שוב ולומר בקצרה כי תזונה טבעונית מתאימה לכל אחד מהשלבים בחיים – החל מינקות וכלה בגיל הזהב – כל זמן שדואגים לקיים אורח חיים בריא אשר מורכב מצריכה מאוזנת של מזון אשר מכיל את כל הערכים התזונתיים החיוניים לתפקוד הבריא של הגוף.

מיתוס – הימנעות מבשר ושאר מזונות מהחי זה דבר מייגע, שלא לומר משעמם

עובדה – רוב האנשים אשר צורכים מזונות מן החי הם דווקא אלה שנוהגים לאכול את אותם הדברים כל הזמן, ומה שכל כך טוב במעבר לתזונה טבעונית הוא שבדרך זו לומדים להכיר קשת רחבה ומגוונת של מזונות עשירים בטעמים ובערכים תזונתיים אשר אינם נפוצים בתרבות הצריכה של המערב, אשר התזונה בו מבוססת בעיקר על מזונות מהירים ועשירים בשומן ובעוד מיני מזיקים. אנשים אשר עוברים לטבעונות פותחים לעצמם שער לעולם חדש ומופלא של טעמים וריחות, ובדרך כלל גם מתחילים ללמוד בכוחות עצמם את רזי הבישול ועל ידי כך לפתח הערכה מחודשת לאוכל ולהעניק לו את הכבוד אשר ראוי לו.