0
נגישות

כשהאוכל בריא – המשפחה בריאה!

כאשר לוח הזמנים עמוס ומוגבל בזמן, לפעמים נדמה שקשה לקיים אורח חיים בריא ומהנה. הוסיפו על כך גם את הגורם המשפחתי, וקיבלתם משימה (כמעט) בלתי אפשרית. אולם מסתבר שיש דרכים בדוקות וודאיות שיוכלו לעזור לכם לעזור למשפחה האהובה שלכם לפתח את ההרגלים התזונתיים הבריאים שהם כה צריכים. תתפלאו, אבל זו משימה ברת ביצוע – אפילו עבור אלה מביניכם שחושבים שאין להם את הזמן הנחוץ לכך.

המידע שאנו מביאים בפניכם יעזור לכל בני המשפחה שלכם לפתח מערכת יחסים חיובית עם הגוף שלהם, לפתח סקרנות לגבי סוגי מאכל מזינים ומועילים לבריאות – ואפילו אהבה לפעילות גופנית, אשר הינה חלק בלתי נפרד מקיומו של אורח חיים בריא ותקין.

אז לאחר כל ההבטחות והדיבורים היפים, באילו פעולות אתם יכולים לנקוט כדי לעזור לבני משפחתכם לפתח הרגלי אכילה בריאים, אשר ילוו אותם לאורך כל חייהם?

אחד מהדברים הפשוטים והבסיסיים ביותר שעליכם לעשות, זה להכין מראש לוח זמנים קבוע, אשר לפיו כל בני המשפחה ידעו מהן השעות המדויקות בהן יושבים לאכול יחד, וגם מה מותר לכל אחד לאכול – ומתי. תכננו שלוש ארוחות מדי יום, וכפעם או פעמיים לאכילת ארוחה חטופה וקלה, תלוי בגילאים של בני משפחתכם. אם זאת, יש לכלל זה תוספת שעשויה לעשות את כל ההבדל בין שיתוף פעולה של ילדיכם להתבצרותם בחדר עם מלאי של חטיפים שמנוניים ומלוחים וחפיסות שוקולד – יחד עם לוח הזמנים המפורט והקפדני שקבעתם, עליכם גם להיות מספיק גמישים כדי להתאים את לוח הזמנים התזונתי שלכם לפעילויות אחרות שצצות ואינן מהוות חלק משגרת החיים הרגילה שלכם ושל בני משפחתכם.

לאחר שקבעתם את סדר הארוחות שמתאים לכם, עליכם לוודא כי בנוסף ללוח הזמנים, הארוחות יורכבו מכל המרכיבים הנחוצים לשמירה על בריאותם של בני משפחתכם. אנו ממליצים להיצמד לרכיבים התזונתיים היסודיים: אורז מלא, כוסמת, פסטה מחיטה מלאה, קוסקוס (ודגנים מלאים באופן כללי); פירות וירקות בשלל צבעי הקשת; ממרחים ו \ או רטבים מזינים ובריאים כמו טחינה, חומוס וממרח אבוקדו; סלטים מגוונים מלווים ברטבים ותבלינים. עליכם לדאוג ולוודא שמזון שמרכיב את ארוחותיכם יהיה מגוון באיכויותיו התזונתיות, ולא פחות חשוב מכך – בטעמיו ובמרקמיו. תאפשרו לילדים שלכם לטעום מכמה שיותר סגנונות בישול שמקורם בארצות זרות, על מנת להרחיב את רפרטואר הבישולים שלכם ולהרגיל אותם להיות גמישים בהרגלי האכילה שלהם (כי כל עוד זה בריא ומזין, אפשר לאכול הכול!). ככל שתעשו את זה בגיל צעיר יותר, כך יהיה לילדיכם – וכתוצאה מכך, לכם – קל יותר בהמשך הדרך לאימוץ הרגלי תזונה איכותיים יותר.

ולאחר שקבעתם גם ממה יורכבו הארוחות הקבועות בסדר יומכם, עליכם גם ללכת ולקנות את הרכיבים שמהם תכינו את הארוחות הבריאות והטעימות שלכם. ובזמן שאתם עורכים את הקניות שלכם, עליכם לעמוד בפני פיתויים רבים... ולשם כך עליכם ללמוד להיות צרכנים מודעים ונבונים. אין אדם אחד בעולם המודרני שאינו מכיר את התופעה הזאת: אתם נוסעים לסופרמרקט המועדף עליכם, לוקחים עגלה בכניסה ואחרי פרק זמן לא ברור, אתם כבר בחוץ עם עגלה שעולה על גדותיה מרוב המוצרים שהעמסתם עליה. איך זה קרה? מבחינת הצרכן המודע והנבון, הסופרמרקט משול לשדה קרב, וכל אחד יודע שחובה להיות ערוכים לקרב. הסופרמרקט מתוכנן כך כדי שתשהו בו כמה שיותר זמן, תשלפו את הארנקים שלכם ותקנו – לשם כך בעליו הקימו אותו. הקופות – או הקופאיות, לצורך העניין – אינן מבחינות בין מוצרי מזון בריאים למוצרים שמביש להעניק להם את התווית של 'מזון'. העיקר שהמוצרים ממשיכים להיערם זה על גבי זה. לכן, אם תכנסו לשדה הקרב ללא הכנה וללא אמצעי המיגון המתאימים, אם עלולים לצאת משם באבידות קשות לחשבון הבנק שלכם.

הטעות הנפוצה הבאה שאנשים נוהגים לעשות, היא לערוך קניות בזמן שהם רעבים – ואף גרוע מכך, בזמן שילדיהם רעבים. עליכם להקפיד לערוך את הקניות שלכם כשאתם שבעים, על מנת שלא תתפתו לכל מיני המזונות שצריך "רק להפשיר", "לבשל שתי דקות במיקרוגל" או "להוסיף מים חמים". והכלי החשוב ביותר עבורכם, אשר ישמור עליכם מכל משמר, הוא רשימת קניות – הכינו מבעוד מועד את רשימת המוצרים שאתם צריכים לשם שמירה על אורח החיים החדש שהחלטתם לאמץ. כך תישארו ממוקדים במה שעליכם לקנות, ודעתכם לא תוסח מכל השטויות שבדרך כלל ממלאות את המקררים והארונות של רוב האנשים. טיפ קטן ומשמעותי: הישארו בתחומי המעברים המכילים את המוצרים שאתם צריכים לקנות, ואל תעיזו לצאת משם. אנו חוזרים ואומרים: זהו שדה קרב, ומדובר במלחמה בלתי פוסקת.

כדאי לכם להשתמש במקפיא ובמזווה שלכם כדי לחסוך זמן וכסף יקרים. בכל פעם שאתם עורכים קניות, הקפידו לקנות כמויות גדולות של חומרי גלם שניתן לאחסן לאורך זמן רב. כך תחסכו מעצמכם את הזמן, האנרגיה והכסף הכרוכים בעריכת קניות בסופרמרקט. בנוסף על כך, תדאגו למלא את המקפיא והמזווה בחטיפים בריאים ומזינים: אגוזים מסוגים שונים, פירות יבשים וכיוצא באלה. כך תמנעו את צריכת הג'אנק פוד ובמקביל תוכלו לאפשר לילדיכם – ולעצמכם – לנשנש פה ושם, בין ארוחה לארוחה, ולעשות זאת מבלי נקיפות מצפון על שבירת השגרה החדשה שבחרתם לעצמכם.

ומספר טיפים קטנים ולא פחות חשובים:

• הקפידו לאכול עד שאתם שבעים, ולא עד שאתם מתפוצצים כך שלא נשאר מקום לגרגיר נוסף. זכרו, הילדים שלכם לומדים מכם הכול, והם מחקים את ההרגלים שלכם. בנוגע להרגלי אכילה – כמו כל הרגל אחר – חשוב להוות דוגמא ומופת לילדיכם.

• שבצו בלוחות הזמנים המשפחתיים שלכם זמן המוקדש לפעילויות ספורטיביות. כך תוכלו גם לשרוף קלוריות, לפתח שרירים וסיבולת לב ריאה, וגם לבלות זמן איכות עם בני משפחתכם – כולם מרוויחים!

• תעודדו את כל בני המשפחה לקחת חלק באימוץ אורח החיים הבריא: תאפשרו להם לעזור לכם בבישולים, בהכנות ובקניות. כך תרתמו אותם בקלות לאורח חיים בריא, ותמנעו מראש התנגדויות ועימותים.

בנוסף לכל הטיפים המועילים שיעזרו לכם לחולל מהפכה תזונתית ובריאותית בחיי המשפחה שלכם, אם אוזלים לכם הרעיונות היצירתיים לארוחות מעניינות וחדשניות, תמיד אתם יכולים להיעזר גם באתרים שמציעים מתכונים. ברחבי הרשת תוכלו למצוא מתכונים שמתאימים לטעם האישי שלכם, וזהו משאב שמומלץ לנצל.

צור קשר

שם פרטי
שם משפחה
טלפון
אימייל
פרטי פניה